7 września 2012 roku na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji ogłoszona została nowelizacja rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31 grudnia 2002r. Jest ona uwieńczeniem wieloletnich działań stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów, które zidentyfikowało problemy wynikające z dotychczasowych przepisów, sformułowało postulaty pod adresem ministra właściwego do spraw transportu, brało udział w pracach ministerstwa a następnie konsultowało ogłoszony publicznie projekt.
1 stycznia 2013 weszły w życie kolejne przepisy zmieniające dopuszczalną wysokość montowania światła i regulujące warunki techniczne przyczepek.
Poniżej znajdują się elementy wyposażenia rowerów, wózków i przyczepek rowerowych, które zostały wymienione i opisane w nowym rozporządzeniu.
Oświetlenie roweru
- Z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej.
- Z tyłu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz, co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt.
- Rower, którego konstrukcja uniemożliwia / zasłania sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką musi być wyposażone w dodatkowe kierunkowskazy
Oświetlenie przyczepki rowerowej
- Z tyłu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej.
- Z przodu, jeśli przyczepa jest szersza od roweru lub wózka rowerowego, jedno światło pozycyjne barwy białej.
- Przyczepka rowerowa, której konstrukcja uniemożliwia / zasłania sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką musi być wyposażone w dodatkowe kierunkowskazy
Wymagania wobec oświetlenia
- Dopuszcza się, aby światła (oprócz tylnego odblaskowego) były zdemontowane, jeżeli rowerzysta nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
- Światła, zarówno przednie jak i tylne, mogą być migające. Muszą świecić na tyle mocno, by były widoczne z odległości 150m
- Z tyłu nie może być widoczne białe światło, a z przodu czerwone
- Światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m
- Oświetlenie przednie i tylne musi być zamontowanie na wysokości nie większej niż 150cm i nie mniejszej niż 25cm
Rower nie posiada świateł mijania, a jedynie pozycyjne, więc obowiązek korzystania ze świateł całą dobę nie obowiązuje rowerzystów. Światła trzeba zapalić w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (deszcz, śnieg, mgła, zmierzch), od zmierzchu do świtu oraz w tunelu.
Rozporządzenie dodatkowo wymienia dodatkowe odblaski jakie można montować w rowerze, jednakże nie zabrania jednocześnie odblasków niewymienionych. Także tak jak wcześniej rower może być okraszony odblaskami wg uznania rowerzysty (poza obowiązkowym czerwonym odblaskiem z tyłu).
Inne obowiązkowe wyposażenie roweru i wózka rowerowego
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
W celu uzyskania zgodności z Konwencją Wiedeńską obowiązkowym sygnałem ostrzegawczym stał się dzwonek. Oczywiście dodatkowo można stosować trąbki czy inne wynalazki, lecz tylko w obecności ww. dzwonka.
Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące przyczepek rowerowych
- Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru. Przepis nie dotyczy przyczepy jednokołowej (czyli np. popularnego modelu Extrawheel)
Dodaj komentarz