W Białymstoku mamy 130 km dróg dla rowerów, 450 rowerów publicznych rozmieszczonych w 45 stacjach i jedną ulicę jednokierunkową z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. Te dane są bardzo cenne, lecz dla przeciętnego rowerzysty znaczą one raczej niewiele.
W najbliższych tygodnia przyjrzymy się wskaźnikom, które są zwykle pomijane, mimo że faktycznie oddają wygodę korzystania z roweru w Białymstoku:
- dostępność śródmieścia z Białostockich osiedli,
- przejezdność samego śródmieścia,
- natężenie oraz wypadkowość ruchu rowerowego.
Pierwszy wskaźnik, który przedstawiamy dzisiaj, ocenia sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych potrzeb (dojazd do centrum) i problemów (brak ciągłości). Dla zwykłego rowerzysty istotne jest, czy może bezpiecznie i wygodnie dojechać na rowerze z punktu A do B (np. z domu do pracy), a mimo ciągłego przyrostu kilometrów, spójność białostockiej sieci rowerowej wciąż kuleje. Tymczasem trasa rowerowa jest tak dobra jak jej najsłabsze ogniwo!
Skąd?
Łącznie w całym Białymstoku wybraliśmy 20 punktów charakterystycznych (lokalne centrum, ważny węzeł komunikacyjny), stanowiących zgrubne przybliżenie rozkładu gęstości zaludnienia. Następnie przeanalizowaliśmy możliwość dojazdu rowerem z tych punktów do centrum.
Dokąd?
Za punkt centralny przyjęliśmy Rynek Kościuszki.
Jak?
Trasy rowerowe mogą prowadzić drogami dla rowerów, pasami ruchu dla rowerów, ulicami o ruchu uspokojonym (Tempo 30), alejkami parkowymi. Powinny:
- zachowywać ciągłość na całej długości (bez schodów, konieczności schodzenia z roweru, korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym);
- możliwie bezpośrednie (wydłużenie nie większe niż 30% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego);
- spełniać podstawowe wymogi techniczne w zakresie np. szerokości czy wysokości uskoków.
Oczywiście, trasy wiodące do centrum z różnych punktów mogą się częściowo pokrywać – ten sam odcinek ulicy może być ważny zarówno dla mieszkańców Słonecznego Stoku jak i Zielonych Wzgórz.
Wyniki
Lp. | Punkt | Dystans w linii prostej | Dystans autem | Dystans rowerem | Spełnia warunki |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jaroszówka | 4,0 km | 4,1 km | 6,9 km | nie |
2. | Wygoda | 3,8 km | 4,7 km | 6,0 km | nie |
3. | Skorupy | 3,3 km | 3,6 km | 4,6 km | tak* |
4. | Piasta | 1,3 km | 1,3 km | — | nie |
5. | Mickiewicza | 1,1 km | 1,2 km | 2,6 km | nie |
6. | Dojlidy | 3,0 km | 3,6 km | 4,6 km | nie |
7. | Bema | 1,9 km | 2,4 km | — | nie |
8. | Białostoczek | 1,5 km | 1,9 km | — | nie |
9. | Słoneczny stok | 3,9 km | 4,5 km | — | nie |
10. | Zielone Wzgórza | 4,2 km | 5,5 km | — | nie |
11. | Dziesięciny | 3,0 km | 3,6 km | — | nie |
12. | Zawady | 4,2 km | 5,0 km | 11,5 km | nie |
13. | Bacieczki | 5,1 km | 6,0 km | — | nie |
14. | Wysoki Stoczek | 3,3 km | 3,9 km | — | nie |
15. | Antoniuk | 1,8 km | 2,3 km | — | nie |
16. | Nowe Miasto | 3,4 km | 4,1 km | — | nie |
17. | Kawaleryjskie | 2,6 km | 2,9 km | 3,5 km | nie |
18. | Młodych | 2,1 km | 2,3 km | — | nie |
19. | Starosielce | 5,1 km | 6,6 km | — | nie |
20. | Sienkiewicza | 1,1 km | 1,1 km | 1,5 km | tak* |
Stan na lipiec 2018 r.
2/20 (10%)
Znaleźliśmy ciągłe trasy do centrum z 8 osiedli, ale tylko w dwóch przypadkach ich wydłużenie nie przekracza 40% (odpowiada ono mniej więcej podróży z Białegostoku do Warszawy przez Łomżę i Ostrołękę). Mimo to dojazdy z tych osiedli (warunkowo) zaliczamy!
Przykładowa trasa ze Skorup: Baranowicka, Branickiego, droga dla rowerów na Białą, Malmeda, Biała, Zamenhofa.
Przykładowa trasa z os. Sienkiewicza: ul. Sienkiewicza, droga dla rowerów na Białą, Malmeda, Biała, Zamenhofa.
Co z pozostałymi osiedlami?
- Osiedla na zachód linii kolejowej dzielącej Białystok na dwie części wydają się dość dobrze skomunikowane drogami rowerowymi z centrum, ale brakuje dwóch istotnych kawałków infrastruktury: ciągłości przejazdu przez wiadukt na ul. Dąbrowskiego oraz drogi dla rowerów w okolicy skrzyżowania ulic Kopernika i Bohaterów Monte Cassino.
- Ciekawym przypadkiem jest dojazd z os. Białostoczek, który byłby możliwy gdyby nie brak przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu Poleskiej i Sitarskiej oraz przerwanie ciągłości ciągu pieszo-rowerowego przy Bohaterów Getta.
- Dojazd z osiedli wschodnich mógłby być skrócony o kilkaset metrów po wyznaczeniu przejazdu rowerowego przy rondzie Lussy oraz dopuszczeniu ruchu pod prąd ul. Kilińskiego. Dzięki tym zmianom dojazd z os. Mickiewicza również spełniałby warunek wydłużenia trasy.
Komentarz
Ponad 130 km infrastruktury rowerowej w Białymstoku to z jednej strony duży potencjał, bo nie trzeba dużo, by połączyć je w spójne ciągi, ale z drugiej też zagrożenie, bo urywające się drogi dla rowerów nie są wykorzystywane tak jak powinny, generują konflikty i podkopują poparcie dla rozwoju infrastruktury rowerowej („po co budować te ścieżki, skoro rowerzyści po nich nie jeżdżą?”). W ostatnich latach drogi dla rowerów są budowane tylko tam gdzie akurat jest miejsce lub przy remoncie całych ulic. Ogromny potencjał ruchu rowerowego w tak zwięzłym mieście jak Białystok jest marnowany przez brak jakiejkolwiek koncepcji sieci tras rowerowych i brak ciągłości infrastruktury budowanej obecnie.
O raporcie
Raport ten bazuje na pracy Aleksandra Buczyńskiego „Rowerowy skok cywilizacyjny” opublikowanej na stronach Zielonego Mazowsza. W „Rowerowym skoku cywilizacyjnym” dopuszczono wydłużenie trasy o 20%, a nie 30% (co ma sens przy większych odległościach między osiedlami). W grudniu 2016 dojazd do warszawskiego śródmieścia był możliwy z 4 punktów na 30 (13%).
Dodajmy, że warunek ciągłości i wydłużenia drogi do białostockiego Rynku Kościuszki spełnia 95% tras dojazdowych autem. Jedyny wyjątek – trasa samochodem z Zawad – jest o 35% dłuższa niż odległosć w linii prostej (czyli nadal mniej niż najbardziej bezpośrednia trasa rowerem).
Po oddaniu ul. Sopoćki w sierpniu 2018 warunek ciągłości i wydłużenia drogi do białostockiego Rynku Kościuszki spełniają wszystkie trasy dojazdowe autem. Wydłużenie trasy z Zawad, która stanowiła jedyny wyjątek, dzięki nowej inwestycji spadło z 35% do 19. Dojazd rowerem wzdłuż tej samej trasy jest nadal niemożliwy przez urwaną drogę dla rowerów na ul. Bohaterów Getta.
Dodaj komentarz